Hovedparten af svindelforsøg sker via Facebook eller Gmail, hvor henholdsvis 53 % og 45 % af de adspurgte har været udsat for svindel.
Shoppingsvindel er fortsat det mest udbredte
48% af de adspurgte har oplevet online svindelforsøg, og 65 % af dem fortæller, at de blev udsat for det eller stødte på det i forbindelse med online shopping. I gennemsnit har det enkelte offer været udsat for snyd 2,4 gange inden for de seneste år.
Den unge generation rammes oftere
Det er en misopfattelse, at det er den ældre generation, der bliver snydt mest og nemmest. De yngre, 'teknologikyndige' generationer føler sig typisk mere sikre, når de er online, men det gør dem faktisk til et mere værdifuldt mål for svindlere. Således konstaterer undersøgelsen, at ikke alene bliver ”Generation Z” snydt oftere end den ældre generation, men desværre også med større omkostninger til følge. Svindlerne retter sig endda direkte mod de yngre generationer med helt specifikke former for svindelforsøg på spilplatforme som Roblox og Fortnite, men også med specifikke former for svindelforsøg som "studielån" eller "få dit kørekort online".
Alt i alt understreger undersøgelsen, at der er brug for oplysningskampagner målrettet såvel unge som ældre i hele samfundet.
Andre nøgleresultater fra undersøgelsen
- Generationsforskel: ”Generation X” bliver i gennemsnit udsat for svindel med de største omkostninger til følge (9.502 DKK) i forhold til fx ”Generation Y”/”Millennials” (1.993 DKK).
- Dem, der mener, at de ”’altid kan gennemskue svindel”, blev i gennemsnit udsat for svindel for 13.569 kr. inden for de seneste 12 måneder.
- Næsten 30 % af de adspurgte danske forældre med børn mellem 7 og 17 år sagde, at mindst et af deres børn har været udsat for online snyd mindst én gang inden for de seneste 12 måneder.
- De adspurgte voksne danskere er uenige om, hvem der bør beskytte dem mod online svindel. 33 % af de adspurgte pålagde ansvaret hos kommercielle organisationer, 31 % mente, at det var deres eget ansvar, og 29 % forventede, at offentlige myndighederskal varetage beskyttelsen.
- Næsten halvdelen af de adspurgte danske voksne (46 %) mener, at bankerne altid skal være ansvarlige for at refundere tabet til svindelofrene.